Desempenho docente no contexto PBL: essência para aprendizagem e formação médica

Desempenho docente no contexto PBL: essência para aprendizagem e formação médica

Alternative title Teacher performance in the context of the PBL: the essence of medical learning and training
Author Almeida, Enedina Gonçalves Google Scholar
Batista, Nildo Alves Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Estadual de Montes Claros
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract OBJECTIVES: To investigate the opinions of teachers from the medical course at Unimontes about experiences in active learning and the PBL curriculum. METHODS: A group of 38 teachers, tutors, module builders and coordinators, instructors and preceptors, from the first, fourth and sixth years. Quantitative (questionnaire, analyzed and expressed in graphs) and qualitative (semi-structured interviews with subsequent content analysis) approaches were used. RESULTS: A change in posture was identified by the teachers, particularly in terms of: greater responsibility for student learning (44 mentions), teacher's active participation in the curricular construction (37 mentions) and a learning facilitation role played by teachers (32 mentions). A lack of teacher commitment/involvement was found (27 mentions) and teachers' inexperience with the PBL (12 mentions). CONCLUSION: Active learning has been recognized as the basis for future professional activities and the PBL as a potential curriculum-guiding strategy. The curriculum proved to be essentially challenging in relation to teacher commitment/ability to play diverse, multidisciplinary and learning facilitator roles. Further studies are still required into the repercussions of teacher performance and the learning differentials of the PBL on medical practice and public health needs.

OBJETIVOS: Investigar as concepções dos docentes do curso médico da Unimontes sobre vivências na aprendizagem ativa e currículo PBL. MÉTODOS: Participaram 38 docentes, tutores, construtores e coordenadores de módulo, instrutores e preceptores dos 1º, 7º e 11º períodos. Complementaram-se as abordagens quantitativa (questionário - analisado e expresso em gráficos) e qualitativa (entrevista semiestruturada - submetida à análise de conteúdo temática). RESULTADOS: Distinguiu-se nas concepções docentes a mudança de postura docente, destacando: maior responsabilidade com a aprendizagem do estudante (44 citações), participação ativa do docente na construção curricular (37 citações) e prática docente facilitadora da aprendizagem (32 citações). Constataram-se falta de compromisso/envolvimento docente (27 citações) e inexperiência docente com o PBL (12 citações). CONSIDERAÇÕES FINAIS: Reconheceu-se a aprendizagem ativa como base para atuação profissional futura e o potencial do PBL como estratégia orientadora de currículos. O currículo revelou-se essencialmente desafiante pelo compromisso/capacitação docente para alcançar atuações diversificadas, multidisciplinares e facilitadoras da aprendizagem. Restam maiores estudos sobre repercussões do desempenho docente e diferenciais de aprendizagem do PBL na prática médica e na necessidade de saúde das pessoas.
Keywords Medical Education
Problem Based Learning
Curriculum
Active Learning
Teacher
Medical Formation
Educação Médica
Aprendizagem Baseada em Problemas
Currículo
Aprendizagem Ativa
Docente
Formação Médica
Language Portuguese
Date 2013-06-01
Published in Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 37, n. 2, p. 192-201, 2013.
ISSN 0100-5502 (Sherpa/Romeo)
Publisher Associação Brasileira de Educação Médica
Extent 192-201
Origin http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022013000200006
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S0100-55022013000200006 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7744

Show full item record




File

Name: S0100-55022013000200006.pdf
Size: 2.528Mb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account