A produção científica sobre docência em saúde: um estudo em periódicos nacionais

A produção científica sobre docência em saúde: um estudo em periódicos nacionais

Alternative title Scientific production about health teaching: a study into brazilian journals
Author Araujo, Erica Chagas Google Scholar
Batista, Sylvia Helena Souza da Silva Autor UNIFESP Google Scholar
Ferreira Gerab, Irani Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Faculdade de Medicina do ABC
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract This article analyses articles published in Brazilian periodicals that address teacher training in health. The methodology consists of searching the Lilacs and SciELO databases and systematic documental review of existing literature. Of the 76 publications included, the review was based on the criteria of: region of Brazil, author's profession, concentration of papers in periodicals, research approach and topic addressed in the studies. The majority of the scientific production reviewed was from the southeast of Brazil (65.7%), with a predominance of nurses as the authors (43.3%), the use of qualitative methodology (40.7%) and undergraduate studies being the most common topic (43.4%). The review demonstrates researchers' need to understand the process of change in the field, so that the guidelines for developing a pedagogical project can be outlined.

Este estudo analisa artigos publicados em periódicos nacionais que abordam a formação docente em saúde. A metodologia compreende a busca nas bases Lilacs e SciELO, empreendendo-se análise documental no âmbito de uma revisão sistemática da literatura. Das 76 publicações inclusas, a análise foi realizada a partir de: região brasileira, profissão do autor, concentração da produção em periódicos, abordagem de pesquisa e temática abordada nas produções. A produção científica analisada é predominante na Região Sudeste do Brasil (65,7%), tendo como autores, na maioria, enfermeiros (43,3%), com uso da metodologia qualitativa (40,7%) e trazendo como assunto central a graduação (43,4%). A análise evidencia as necessidades dos pesquisadores de compreensão do processo de mudança na área, permitindo delinear diretrizes para a elaboração de um projeto de desenvolvimento docente.
Keywords Graduate Education
Teaching
Health
Educação Superior
Docente
Ensino
Language Portuguese
Date 2011-12-01
Published in Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 35, n. 4, p. 486-492, 2011.
ISSN 0100-5502 (Sherpa/Romeo)
Publisher Associação Brasileira de Educação Médica
Extent 486-492
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000400007
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S0100-55022011000400007 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6703

Show full item record




File

Name: S0100-55022011000400007.pdf
Size: 410.3Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account