Grupo educativo junto a pessoas com diabetes: desafios para ampliar o autocuidado e a escuta da equipe da atenção básica

Grupo educativo junto a pessoas com diabetes: desafios para ampliar o autocuidado e a escuta da equipe da atenção básica

Author Takayanagi, Irvin Jo Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Spedo, Sandra Maria Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Saúde da Família
Abstract Diabetes Mellitus is today a major challenge for health systems worldwide, because of its high prevalence and severity of complications, and health education has been recommended by several international and national organizations as a pillar for improving self-care of the person with diabetes. Based on the theoretical framework of health education, empowerment and educational group, an intervention study was developed to discuss and reflect on the repercussions of an educational group for the care of those with diabetes. Objective: to implement and analyze educational process with people with diabetes accompanied in a basic health unit. Study course: a qualitative intervention-study in which an educational group was designed and built with the participation of 11 people with diabetes, coordinated and facilitated by the researcher who played an active role as well, with the support of other professionals from Health Basic Unit. The educational group was developed in 12 meetings using planned dynamics and finalized with a discussion in the conversation wheel about the subjects raised by the participants. In this process, four analytical categories were identified: (a) the senses of eating in the lives of people with diabetes, in which it was possible to evaluate the intimate relationship between the act of eating and life; (b) the meaning of insulin for people with diabetes, in which we evaluate the different meanings of medication use, including those that transcend the patient's simple metabolic need; (c) the negative burden of diabetes and its repercussions on the ways of walking through life, in which we evaluate how the disease negatively impacts people's lives; (d) (un)knowledge about diabetes and the challenges to self-care, in which we evaluate how people incorporate and develop their own knowledge about the disease influencing their self-care; (e) repercussions of the group on the perceptions of people with diabetes, in which we assess the influences of the educational process on the lives of these people. Final considerations: the discussions and reflections in the conversation’s wheels of the educational group, allowed us to contribute to the resignification of the disease in the lives of people with diabetes. And the detailing of the potencies, difficulties and weaknesses of this type of intervention opens the way for other professionals to be influenced and to reflect on their current practices.

A Diabetes Mellitus configura-se hoje como um grande desafio para os sistemas de saúde no mundo, devido à sua alta prevalência e gravidade de suas complicações, e a educação em saúde tem sido recomendada, por diversas organizações internacionais e nacionais, como um dos pilares para a melhora do autocuidado da pessoa com diabetes. Embasando-se no referencial teórico do empoderamento, grupo educativo e educação em saúde, elaborou-se um estudo-intervenção para discutir e refletir sobre repercussões de um grupo educativo para o cuidado de pessoas com diabetes. Objetivo: implementar e analisar processo educativo com pessoas com diabetes acompanhadas em uma unidade básica de saúde. Percurso do estudo: estudo-intervenção com delineamento qualitativo no qual foi planejado e construído um grupo educativo com a participação de 11 pessoas com diabetes, coordenado e facilitado pelo pesquisador que exercia papel de ator ativo, com apoio de outros profissionais da UBS. O grupo educativo foi desenvolvido em 12 encontros, utilizando-se de dinâmicas planejadas, e finalizados com uma roda de conversa para discussão sobre os assuntos levantados pelos participantes. Nesse processo foram identificadas quatro categorias analíticas: (a) os sentidos da alimentação na vida das pessoas com diabetes, no qual foi possível avaliar a íntima relação do ato de comer com a vida da pessoa; (b) o significado da insulina para as pessoas com diabetes, no qual avaliamos os distintos significados do uso da medicação inclusive aqueles que transcendem a simples necessidade metabólica da mesma; (c) a carga negativa da diabetes e suas repercussões no modo de andar a vida no qual avaliamos como a doença impacta negativamente na vida das pessoas; (d) o (des)conhecimento sobre a diabetes e os desafios para o autocuidado, no qual avaliamos como as pessoas incorporam e desenvolvem seus próprios conhecimentos sobre a doença influenciando seu autocuidado; (e) repercussões do grupo sobre as percepções das pessoas com diabetes, no qual avaliamos como as influências do processo educativo na vida dessas pessoas. Considerações finais: as discussões e reflexões nas rodas de conversa do grupo educativo possibilitaram a ressignificação da doença na vida das pessoas com diabetes e contribuíram para a criação de um espaço de escuta das dúvidas e angústias dos participantes. Espera-se que a discussão apresentada, a construção desse grupo e suas VIII repercussões nas pessoas com diabetes possa contribuir para que outros profissionais reflitam sobre suas práticas em saúde.
Keywords Diabetes Mellitus
Primary Health Care
Health Education
Empowerment
Self-Care
Diabetes Mellitus
Atenção Primária À Saúde
Educação Em Saúde
Empoderamento
Autocuidado
Language Portuguese
Date 2019-07-17
Research area Gestão E Avaliação De Serviços Na Estratégia De Saúde Da Família/Atenção Básica
Knowledge area Saúde Da Família
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 56 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7689095
Access rights Open access Open Access
Type Dissertação de mestrado profissional
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/59150

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Name: IRVIN JO TAKAYANAGI.pdf
Size: 627.9Kb
Format: PDF
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