Adesão Ao Programa Nacional De Alimentação Escolar: Fatores Associados E A Qualidade Nutricional Das Refeições

Adesão Ao Programa Nacional De Alimentação Escolar: Fatores Associados E A Qualidade Nutricional Das Refeições

Author Benvindo, Joyce Larissa Da Silva Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Bandoni, Daniel Henrique Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Alimentos, Nutrição E Saúde
Abstract Introduction: The National School Feeding Program (Pnae) Is Considered One Of The Largest Social Policies In Brazil, Through The Provision Of Meals To All Students In Basic Education, Enrolled In The Public School System. In Spite Of Such Relevance, Few Studies Explore The Topics That Involve Pnae, Being A Field Of Interest The Students' Adherence To The Program, As Well As The Quality Of The Menus. Objective: To Evaluate The Adherence Of The Studies To The Pnae And Its Intervening Factors, As Well As To Analyze The Nutritional Quality Of The Menus. Material And Methods: A Cross-Sectional Study Carried Out In 16 Municipalities In The State Of São Paulo, With Elementary School Students Ii (6 Th To 9 Th) In A Partial Period. A Semi-Structured And Self-Administered Questionnaire Was Used With 25 Questions And The Weekly Menus Were Collected From The Nutritionists At Each Site. It Was Considered Adherence To Pnae Consumption Of Three Or More Days In The School Feeding Week. The Menus Offered One Or Two Meals A Da

Introdução: O Programa Nacional De Alimentação Escolar (Pnae) É Considerado Uma Das Maiores Políticas Sociais Do Brasil, Através Da Oferta De Refeições A Todos Os Estudantes Em Educação Básica, Matriculados Na Rede Pública De Ensino. Apesar De Tamanha Relevância Poucos Trabalhos Exploram Temáticas Que Envolvem O Pnae, Sendo Um Campo De Interesse A Adesão Dos Estudantes Ao Programa, Bem Como A Qualidade Dos Cardápios. Objetivo: Avaliar A Adesão Dos Estudos Ao Pnae E Seus Fatores Intervenientes, Bem Como Analisar A Qualidade Nutricional Dos Cardápios. Material E Métodos: Estudo Transversal, Realizado Em 16 Municípios Do Estado De São Paulo, Com Escolares Do Ensino Fundamental Ii (6º Ao 9º) Em Período Parcial. Utilizou-Se Um Questionário Semiestruturado E Autoaplicável Com 25 Questões E Os Cardápios Semanais Foram Coletados Junto As Nutricionistas De Cada Local. Considerou-Se Adesão Ao Pnae O Consumo De Três Ou Mais Dias Na Semana Da Alimentação Escolar. Os Cardápios Ofereciam Uma Ou Duas Refeições Diárias Para
Keywords School Feeding, Public Policy, Food Consumption, Students, Menu Planning
Alimentação Escolar, Política Pública, Consumo De Alimentos, Estudantes, Planejamento De Cardápios
Language Portuguese
Date 2018-07-30
Research area Epidemiologia Nutricional, Saúde Urbana, Processos Socioculturais E Políticas Públicas
Knowledge area Ciências Da Saúde
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 88 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7492348
Access rights Closed access
Type Dissertation
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52344

Show full item record




File

File Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account