Aplicação E Avaliação De Conceitos Do Pensamento Computacional Em Pacientes De Um Hospital Pediátrico

Aplicação E Avaliação De Conceitos Do Pensamento Computacional Em Pacientes De Um Hospital Pediátrico

Author Oliveira, Jussara Siqueira De Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Mancini, Felipe Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Gestão E Informática Em Saúde
Abstract Introduction: Pediatric Patients Have Their Autonomy, Social And Cultural Interactions Are Limited To The Hospital Routine. The Digital Artifacts Found In Mobile Applications Are Shown As An Option That Can Assist Subject In Building Their Knowledge. Objective: To Evaluate The Use Of Software Available In A Mobile Application For Learning Concepts Of Computational Thinking And Its Influence On Cognitive Performance In Patients Of A Pediatric Hospital. Method: Based On The Data Obtained In The Profile Evaluation Of The Target Audience, We Formulated The Tasks Developed During The Workshops, In Which The Subjects Used Scratchjr To Create Games And Animations. At The End Of The Workshops, We Analyzed The Artifacts Created, Interviewed The Patients To Verify The Use Of Tools Related To The Concepts Of Computational Thinking. In Order To Evaluate The Participants' Intellectual Capacity, We Used The Wisc-Iii Scale Before And After The Workshops. Results: Participants Demonstrated Learning Of The Concepts Of Computa

Introdução: Pacientes Pediátricos Têm Sua Autonomia, Interações Sociais E Culturais Se Limitam À Rotina Hospitalar. Os Artefatos Digitais Encontrados Em Aplicativos Móveis Se Mostram Como Uma Opção Que Pode Auxiliar Sujeito Na Construção De Seus Conhecimentos. Objetivo: Avaliar A Utilização De Um Software Disponível Em Aplicativo Móvel Para A Aprendizagem De Conceitos Do Pensamento Computacional E Sua Influência Sobre O Desempenho Cognitivo Em Pacientes De Um Hospital Pediátrico. Método: A Partir Dos Dados Obtidos Na Avaliação De Perfil Do Público Alvo, Formulamos As Tarefas Desenvolvidas Durante As Oficinas, Em Que Os Sujeitos Utilizaram O Scratchjr Para A Criação De Jogos E Animações. Ao Término Das Oficinas, Analisamos Os Artefatos Criados, Entrevistamos Os Pacientes Para Verificar A Utilização Das Ferramentas Relacionadas Aos Conceitos Do Pensamento Computacional. Para Avaliar A Capacidade Intelectual Dos Participantes, Utilizamos A Escala Wisc-Iii Pré E Pós Realização Das Oficinas. Resultados: Os Partici
Keywords Learning - Computational Thinking - Pediatric Patients - Cognitive Performance
Aprendizagem - Pensamento Computacional - Pacientes Pediátricos - Desempenho Cognitivo
Language Portuguese
Date 2018-11-09
Research area Gestão E Informática Em Saúde
Knowledge area Multidisciplinar
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Extent 111 p.
Origin https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6993062
Access rights Closed access
Type Dissertation
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52259

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