História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática

História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática

Alternative title Considerations regarding the potential for using the history of mathematics education in the education of mathematics teachers
Author Valente, Wagner Rodrigues Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract The purpose of this paper is to analyze the potential for using the history of mathematics education in educational programmes for math teachers. It is based on the belief that teachers will tend to develop current pedagogical practice of a better quality by maintaining an historical relationship with past educational practices of their professional ancestors. Consequently, this study will answer the following questions: what history of mathematics education could be included in training of math teachers? To answer this question, the theoretical and methodological background of Cultural History will be used. Through the history of mathematics education, teachers may become aware of processes and curricular models for the teaching of mathematics that have been circulating historically at an international level, acquiring a meaning at specific times and places.

O propósito deste estudo é analisar as potencialidades do uso da história da educação matemática na formação do professor de matemática. Parte-se do princípio de que os professores tendem a desenvolver uma prática pedagógica de melhor qualidade se mantiverem uma relação histórica com seu passado profissional. Assim, este texto pretende responder a seguinte questão: que história da educação matemática deve ser incluída na formação dos professores de matemática? Para responder a tal interrogação, utiliza-se como base teórico-metodológica a História Cultural. Com esta referência buscase uma história da educação matemática que leve em conta a circulação de modelos internacionais que cobram sentido num determinado local e tempo histórico, dando significado às práticas pedagógicas dos professores de matemática.
Keywords History of mathematics education
History of Mathematics
Training of math teachers
História da educação matemática
História da Matemática
Formação de professores de matemática
Language Portuguese
Date 2010
Published in Bolema-Mathematics Education Bulletin-Boletim De Educacao Matematica. Rio Claro, v. 23, n. 35, p. 123-136, 2010.
ISSN 0103-636X (Sherpa/Romeo, impact factor)
Publisher Unesp-Dept Mathematica
Extent 123-136
Access rights Open access Open Access
Type Article
Web of Science ID WOS:000284097200007
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/49089

Show full item record




File

Name: WOS000284097200007.pdf
Size: 629.2Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account