Administração pública nas instituições federais de ensino superior: conhecimento dos gestores da administração central

Administração pública nas instituições federais de ensino superior: conhecimento dos gestores da administração central

Alternative title Public administration in the Federal Institutions of Higher Education: knowledge of central administration managers
Author Seidel, Maria Cristina Guimarães Google Scholar
Advisor Batista, Sylvia Helena Souza da Silva Google Scholar
Graduate program Ensino em Ciências da Saúde – EPE
Abstract The purpose of this study is to present research results about the knowledge of managers of UNIFESP about the public administration process in academic life. The study population was composed by 17 university administration managers, which 14 of them are managers of the central administration of UNIFESP and three are directors of the university's campuses. The data collection was held using an instrument composed of two parts: characterization form of the subjects and attitudinal scale of Likert type. For the systematization and analysis of the information collected, a digital version of the form was developed in Microsoft Access version 2013 database. The results show that the subjects realize: the need of their know-how and/or their knowledge for their practice exercise, and they configure themselves as the main agents in the conduct of the transformations in work process and the existence of a new conception of manager to deal with the changes of the working world. But, most of them don't realize themselves with autonomy in their professional practice. The data point to the inexistence of training politics and staff development, lack of quality indicators for the servers’ evaluation and of the institution's contribution to the development of the necessary skills for the performance of the function. The participants indicate the importance of permanent education processes for public institutions managers, as well as they indicate the need for movements and process that valorize the knowledges of the practices and experiences of them. It's concluded that the technological advance and the globalization of education and information have brought new configurations to the IFES. Administrative and academic skills need to be integrated and directed to satisfy these demands, specifically the working world. For a good management of the IFES is necessary to form leaderships that enable them to fulfill their social commitment. As a product, it's presented a research technical report that can support formation actions and development of managers in the university itself.

O objetivo deste trabalho é apresentar resultados de pesquisa sobre o conhecimento de gestores da UNIFESP acerca dos processos de administração pública na vida acadêmica. A população do estudo foi formada por 17 gestores da administração da universidade, sendo que 14 deles são gestores da administração central da UNIFESP e três são diretores administrativos dos campi da universidade. A coleta de dados foi realizada por meio de instrumento composto em duas partes: formulário de caracterização dos sujeitos e escala atitudinal do tipo Likert. Para a sistematização e análise das informações coletadas, uma versão digital do formulário foi desenvolvida em banco de dados Microsoft Access versão 2013. Os resultados mostram que os sujeitos percebem: a necessidade do seu saber fazer e/ou do seu conhecimento para o exercício de sua prática e se configuram como os principais agentes na condução das transformações do processo de trabalho e a existência de uma nova concepção de gestor para lidar com as mudanças no mundo do trabalho. Porém, a maioria deles não se percebe com autonomia na sua prática profissional. Os dados apontam para a inexistência de política de treinamento e desenvolvimento de pessoal, da falta de indicadores de qualidade para avaliação dos servidores e da contribuição da instituição para o desempenho das competências necessárias para o desenvolvimento da função. Os participantes sinalizam a importância de processos de educação permanente para gestores de instituições públicas, bem como indicam a necessidade de movimentos e processo que valorizem os saberes da pratica e as experiências dos mesmos. Conclui-se que o avanço tecnológico e a globalização da educação e da informação têm trazido novas configurações às IFES. Competências administrativas e acadêmicas precisam ser integradas e direcionadas para o atendimento destas demandas, especificamente do mundo de trabalho. Para uma boa gestão das IFES é necessária formação de lideranças que possibilitem que a mesma desempenhe o seu compromisso social. Como produto, apresenta-se um relatório técnico de pesquisa que possa subsidiar ações de formação e desenvolvimento de gestores no âmbito da própria universidade.
Keywords Educação permanente
Gestão
Competências
Conhecimento
Instituição pública
Permanent education
Management
Skills
Knowledge
Public policy
Public institution
Language Português
Date 2015
Published in SEIDEL, Maria Cristina Guimarães. Administração pública nas instituições federais de ensino superior: conhecimento dos gestores da administração central.2015. 108f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino em Ciências da Saúde) – Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2015.
Publisher Universidade Federal de São Paulo
Extent 108f.
Type Dissertation
URI http://repositorio.unifesp.br/11600/45787

Show full item record




File

File Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account