Programa Embu Enxergando Melhor: uma proposta de atenção integral à saúde ocular em pré-escolares

Programa Embu Enxergando Melhor: uma proposta de atenção integral à saúde ocular em pré-escolares

Alternative title Embu Seeing Better: a complete eye health program proposal for preschool children
Author Lapa, Maria Cecília S. Autor UNIFESP Google Scholar
Freitas, Adriana Mavalli De Google Scholar
Pedroso, Glaura César Autor UNIFESP Google Scholar
Furusato, Meiry Akiko Autor UNIFESP Google Scholar
Ventura, Renato Nabas Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Embu Enxergando Melhor
Rede Básica de Saúde do Município de Embu
Escola Promotora de Saúde de Embu
Abstract OBJECTIVE: Early detection and prompt treatment of ocular disorders in children are important to avoid lifelong visual impairment. This study aimed to describe a comprehensive eye health care program for preschool children. METHODS: A descriptive cross-sectional study was carried out focusing eye health conditions of 23,374 children, between five and seven years old, of the public preschool system of Embu, a municipality of São Paulo, Brazil, from 1994 to 2002. Data were obtained from preschool vision screening programs performed by teachers and from ocular assessments of all children referred to ophatalmologic and orthoptic evaluation. RESULTS: 600 preschool teachers qualified for eye problems screening tested 22,118 (95%) preschool children out of 23,374 that attended the school during the study period. Among them, 4,553 (21%) needed an ophthalmologic exam and 3,016 (66%) were examined by the ophthalmologist. Of those examined, 1,389 (46%) neceived spectacles, 477 (16.8%) were referred to orthoptic care and 1,601 (53%) were discharged. CONCLUSIONS: Visual screening programs are successful for promoting eye health. Teachers, if appropriately trained, are helpful eye care partners. For effective preventive pediatric eye care, it is necessary to promote eye health education programs.

OBJETIVO: A visão desempenha um papel preponderante no desenvolvimento global da criança. A detecção e o tratamento precoce de problemas visuais são fundamentais para impedir a instalação de seqüelas sensório-motoras irreversíveis. Este estudo visou descrever um programa de atenção integral à saúde ocular de crianças, constituído por ações educativas, de prevenção, de assistência e de reabilitação. MÉTODOS: Estudo descritivo transversal, no qual se utilizaram dados do treinamento dos professores, da triagem visual realizada na escola e do exame oftalmológico e ortóptico de 23.374 crianças, de cinco a sete anos de idade, matriculadas na rede municipal de educação infantil do município do Embu, no período de 1994 a 2002. RESULTADOS: Foram capacitados 600 professores e testados 22.118 (95%) pré-escolares. Destes, 4.553 (21%) precisavam de exame oftalmológico e, deles, 3.016 (66%) compareceram à consulta. Dos examinados, 1.389 (46%) receberam prescrição óptica, 477 (16%), foram encaminhadas para tratamento ortóptico e 1.601 (53%) receberam alta. CONCLUSÕES: A triagem visual é uma prática eficiente para promover a saúde ocular de pré-escolares, na qual o professor é o elemento chave. Para o êxito destas ações, é fundamental estruturar práticas educativas e de promoção da saúde ocular destinadas às crianças, às famílias e à sociedade.
Keywords eye health
preschool education
intersectorial action
health promotion
saúde ocular
educação pré-escolar
ação intersetorial
promoção da saúde
Language Portuguese
Date 2008-06-01
Published in Revista Paulista de Pediatria. Sociedade de Pediatria de São Paulo, v. 26, n. 2, p. 113-118, 2008.
ISSN 0103-0582 (Sherpa/Romeo)
Publisher Sociedade de Pediatria de São Paulo
Extent 113-118
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0103-05822008000200003
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S0103-05822008000200003 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4406

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