Música e identidade negra (1970-1980): um estudo sobre o samba, o contexto e a obra de Martinho da Vila

Música e identidade negra (1970-1980): um estudo sobre o samba, o contexto e a obra de Martinho da Vila

Alternative title Music and black identity (1970-1980): a study matching the history of the samba, the background and the trajectory of Martinho da Vila
Author Damião, Reinaldo Pereira Autor UNIFESP Google Scholar
Advisor Silva, José Carlos Gomes da Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Graduate program Ciências sociais - EFLCH
Abstract Este estudo tem como propósito compreender como o gênero musical samba se transformou durante as décadas de 1970 e 1980 numa fonte de afirmação e reflexão etnicorracial. Buscamos contextualizar a formação do samba desde o início do século XX,expondo o cenário da indústria fonográfica e os fundamentos históricos que justificaram a emergência de um discurso de natureza cultural, política e religiosa que evidenciou as temáticas e sonoridades africanas na música brasileira. Também pretendemos recuperar o contexto e a obra de Martinho da Vila no estudo.Martinho da Vila foi tomado como caso exemplar pois sua trajetória de cantor e compositor esta imbricada com a divulgação de um estilo musical até então pouco conhecido do grande público, o samba de partido-alto, que remete a uma forma de fazer samba marcado por cantos improvisados, tematizando a vida e os personagens de um mundo urbano, periférico e majoritariamente negro.

This study aimes to analyze the history of Samba, a brazilian popular musical genre,and understand how it became a source of reflexion and affirmative act of ethnicity from 1970 through 1980. We attempted to analyse the Samba in the early 20th century followed by a discussion of the cultural industry development in Brazil and its historical foundations connected to a musical speech of cultural, political and religious root that highlighted the ethinics issues. We also intend to match the background and the trajectory of Martinho da Vila with the history of Samba.Martinho da Vila was pointed out as a role model in our study due to evidences in his career, both as a singer and composer that made him responsable for the popularization of a style of samba not well known by the brazilian audience in the early 60’s called Partido-Alto. This kind of samba style wich is characterized by a vocal improvisation that generally describes and depicts the lifestyle in urban areas, most of them of black communities and highlights issues connected with black identity.
Keywords Samba
Identidade Negra
Martinho da Vila
Language Portuguese
Sponsor Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Date 2013-11-18
Research area Arte, cultura e teoria social
Knowledge area Ciências sociais
Publisher Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Access rights Open access Open Access
Type Dissertation
URI http://repositorio.unifesp.br/11600/41785

Show full item record




File

Name: damião_dissertacao.pdf
Size: 37.91Mb
Format: PDF
Description: Reinaldo Pereira Damião
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account