A criança com febre no consultório

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dc.contributor.author Murahovschi, Jayme [UNIFESP]
dc.date.accessioned 2015-06-14T13:30:03Z
dc.date.available 2015-06-14T13:30:03Z
dc.date.issued 2003-06-01
dc.identifier http://dx.doi.org/10.1590/S0021-75572003000700007
dc.identifier.citation Jornal de Pediatria. Sociedade Brasileira de Pediatria, v. 79, p. S55-S64, 2003.
dc.identifier.issn 0021-7557
dc.identifier.uri http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/1751
dc.description.abstract OBJECTIVE: to determine how to select a child who requires in depth laboratory investigation, defining the most appropriate laboratory screening tests, and to detect the individual who requires immediate therapy, when fever is the main symptom presented by the child seen in an outpatient clinic, or at the physician's office. Additionally, this review aims at providing suggestions on how to deal with fever, and with the anxiety it causes. SOURCES OF DATA: bibliographic review using Medline database and previously selected manuscripts. SUMMARY OF THE FINDINGS: fever may cause both negative and positive outcomes, none of major consequence. Age group, fever magnitude and duration, shivering, appetite decrease or behavioral changes (toxemia), and other localizing symptoms should be investigated through the patient's medical history. Laboratory screening tests should include complete blood count, erythrocyte sedimentation rate, C-reactive protein, urinalysis (white cells count and gram stain of the sediment), and in some cases, lumbar puncture and blood culture. The treatment should include antipyretic medications and, occasionally, physical methods (cool baths, sponging) in order to reduce discomfort caused by the fever. CONCLUSIONS: children with fever request both scientific expertise, as well as empathy from the pediatrician, so that they can receive individualized therapy. en
dc.description.abstract OBJETIVO: quando a queixa febre é única ou preponderante, em criança atendida em consultório ou ambulatório, é recomedado selecionar aquelas que requerem investigação mais apurada, determinar os exames mais indicados para triagem, detectar os casos que exigem intervenção imediata e saber lidar com o sintoma febre e a ansiedade que ela provoca. FONTES DE DADOS: levantamento bibliográfico no Medline e em artigos previamente selecionados por sua importância. SÍNTESE DE DADOS: a febre pode acarretar alguns efeitos danosos e outros benéficos, nenhum de grande monta. A anamnese deve enfocar faixa etária, intensidade da febre, tremores de frio, alterações evidentes do apetite e do comportamento (estado infeccioso), outros sintomas localizatórios e duração do episódio febril. Os exames de triagem são hemograma, VHS, proteína C-reativa, exame de urina (leucócitos e bacterioscópico), eventualmente liquor e hemocultura. O tratamento da febre pode ser feito com antitérmicos, às vezes, completado com meios físicos (banho, compressas) para reduzir o desconforto. CONCLUSÃO: a criança com febre exige do pediatra conhecimentos técnicos que se aplicam a todos os casos, e empatia, para individualizar a conduta. pt
dc.format.extent S55-S64
dc.language.iso por
dc.publisher Sociedade Brasileira de Pediatria
dc.relation.ispartof Jornal de Pediatria
dc.rights Acesso aberto
dc.subject fever en
dc.subject febrile diseases en
dc.subject fever of unknown origin en
dc.subject physician's office visits en
dc.subject febre pt
dc.subject doenças febris pt
dc.subject febre de origem desconhecida pt
dc.subject visitas a consultório médico pt
dc.title A criança com febre no consultório pt
dc.title.alternative Fever in pediatric office practice en
dc.type Artigo
dc.contributor.institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.institution Sociedade Brasileira de Pediatria do Departamento de Pediatria Ambulatorial
dc.contributor.institution UNILUS
dc.description.affiliation Escola Paulista de Medicina
dc.description.affiliation Sociedade Brasileira de Pediatria do Departamento de Pediatria Ambulatorial
dc.description.affiliation UNILUS
dc.description.affiliationUnifesp UNIFESP, EPM
dc.identifier.file S0021-75572003000700007.pdf
dc.identifier.scielo S0021-75572003000700007
dc.identifier.doi 10.1590/S0021-75572003000700007
dc.description.source SciELO



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Name: S0021-75572003000700007.pdf
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